Jocurile pe calculator: literatura noului secol?…


un articol de Catalin STURZA

În cele doua jocuri am gasit chiar biblioteci întregi, unde puteai petrece ore în sir pentru a citi, din zeci de volume împrastiate prin rafturi, istoriile lumilor respective.

4Breathingsoul_02mic

De la literatura la joc

Într-un articol recent din „The Daily Telegraph“, Tim Martin arata ca, asa cum literatura secolului XX si-a gasit un teren propice pentru a experimenta noi tehnici narative în benzile desenate, în mod similar literatura secolului XXI ar putea sa profite de mijloacele de expresie ale jocurilor pe calculator. „S-ar putea sa nu mai fie mult pâna când prozatorii vor sari într-o noua barca, alegând un mediu care ofera unele dintre cele mai interesante posibilitati ale noului secol“, scrie Martin.
Exista deja exemple ilustre în acest sens. Tim Martin mentioneaza cazul prozatorului Douglas Adams, autorul celebrului roman „Ghidul autostopistului galactic“, care a scris si scenariul jocului pe calculator omonim. Tot el a scris un scenariu pentru Bureaucracy, un joc care, de aceasta data, nu mai avea în spate un roman. As adauga aici ca Adams a creat si un al treilea joc, „Starship Titanic“, caruia îi este asociat si un roman, intitulat „Douglas Adams’s Starship Titanic“. În mod interesant, Adams nu a avut timp sa scrie el însusi atât jocul, cât si romanul, asa ca i-a lasat partea de literatura „traditionala“ scenaristului Terry Jones. Volumul „Douglas Adams’s Starship Titanic“ nu este semnat de Adams, ci de Jones.
Un alt exemplu citat de Martin este horror-ul „I Have No Mouth, and I Must Scream“, un joc scris de romancierul Harlan Ellison. Povestirea din spatele jocului a câstigat un premiu Hugo în 1968.

Dante cu o coasa-n mâna

Exemplele unor romane si povestiri clasice dupa care s-au realizat jocuri pe calculator nu sunt nici ele putine. Articolul din „The Daily Telegraph“ porneste de la o astfel de adaptare: în 2010, gamerii vor putea explora Infernul lui Dante într-un joc intitulat „Dante’s Inferno“. Acesta este, nici mai mult, nici mai putin, o adaptare dupa „Divina Comedie“: cu o coasa în mâna si cu o cruce în cealalta, Dante va coborî prin cele noua cercuri ale Infernului, cautând-o pe Beatrice. Dante îsi va croi drumul luptându-se cu sufletele damnate: pe unele o sa le „pedepseasca“, iar pe altele o sa le „mântuiasca“. Vocea lui Virgiliu îl va însoti pe anti-erou, oferindu-i instructiuni în versuri – decupate, desigur, din cânturile „Comediei“. „Pe scurt, pare o distractie pe cinste“, comenteaza Tim Martin.
Fanii lui H.P. Lovecraft s-au bucurat, la rândul lor, când povestirea „The Call of Cthulhu“ a fost transformata, laolalta cu mitologia aferenta, într-un joc pe calculator. Jocul „Stalker: Shadow of Chernobyl“, desi pretinde ca are în spate filmul „Calauza“, al lui Andrei Tarkovski,  e bazat mai degraba pe romanul „Picnic la marginea drumului“, al fratilor Strugatki. si tot asa.

Jocuri cu final neasteptat

Principalul defect al jocurilor pe calculator e, însa, previzibilitatea lor. Experienta celor mai multe jocuri e, inevitabil, liniara, actiunea curgând spre un final predeterminat.
Jocurile de ultima generatie, arata, în schimb, Tim Martin, încearca sa depaseasca acest handicap: pe masura ce „imputurile de nivel scazut“ si experienta cumulativa totala a actiunilor jucatorului asupra mediului virtual vor avea o importanta mai mare, finalul ar putea sa nu mai fie previzibil si fiecare parcurs ar putea deveni unic.
Altfel spus, nimeni nu va mai juca de doua ori un joc în acelasi fel.
E un pas care ar putea elibera jocurile pe calculator din experienta „laterala“ a literaturii; scriitorul nu va mai fi stapânul absolut al povestii, si gamerii vor avea tot mai mult spatiu de miscare. Daca acest lucru se va întâmpla, jocurile ar putea deveni un concurent serios pentru literatura si cititorii s-ar putea gândi, primii, sa sara în barca literaturii interactive, scrise pentru calculator. ..

About Andrei D.MITUCA

I am...
Acest articol a fost publicat în Andreiene..., Aparente care aduna..., Ape Vii..., Comunicare NonVerbala..., Comunicare VIZUALA..., Corinei..., Imagini care Linistesc..., Imagini percepute cu ochii mintii..., Locuitorii Padurii fara Rost..., Preocuparile PADURII fara ROST.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s